Of het nu gaat om het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten of de transitie van de organisatie naar nieuwe manieren van werken, innovatie dus, in de kern is en blijft het mensenwerk. Een integrale benadering is ook een randvoorwaarde voor succes. Aandacht voor het creëren van de juiste randvoorwaarden, het bieden van structuur, introduceren van nieuwe tools & technieken is belangrijk. Maar, als de wil, de motivatie ontbreekt en “het waarom” niet duidelijk is bij de mensen, gebeurt er helemaal niets……

Het aspect “Mens” gaat over leiderschap, samenwerken, leren & ontwikkelen. Op individueel, team en organisatieniveau. In een serie blogs zullen wij deze stuk voor stuk behandelen. In deze blog zal het zwaartepunt liggen op het individu en team.

Google heeft veel onderzoek gedaan naar het “waarom” van succesvolle teams. Uit deze onderzoeken kwamen vijf belangrijke factoren naar voren die het verschil maken:

  • Psychologische veiligheid
  • Betrouwbaarheid
  • Structuur en duidelijkheid
  • Betekenis
  • Impact

Psychologische veiligheid gaat over het veel gehoorde “falen mag”. Het mogen en durven risico’s nemen, experimenteren, falen en leren. Zonder dat je je hoeft te schamen of “afgezaagd” wordt door de andere teamleden. Betrouwbaarheid gaat over; kunnen we bouwen op elkaar, vertrouwen dat iedereen een goede bijdrage levert. Structuur en duidelijkheid heeft te maken met duidelijke doelen, rollen en aanpak. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen voelt dat zij werken aan iets dat belangrijk is, betekenis en echt impact heeft. Dat het bijdraagt, er toe doet. Het is dus belangrijk om hier aandacht voor te hebben.

Structuur en Duidelijkheid, Betekenis en Impact vangen wij, binnen onze aanpak, in de aandachtsgebieden” Richting geven” en “Structuur”. Deze zullen wij later, in andere blogs, toelichten. We richten ons dus nu op de factoren Psychologische veiligheid en Betrouwbaarheid.

Het begint bij jou!

Maar waar begint het dan allemaal mee? Het begint met de individuele teamleden, het begint bij JOU! In eerste instantie zal je goed moeten weten wie je nu eigenlijk zelf bent, waar je kracht ligt en waar je valkuilen. Iedereen heeft wel eens één of andere assessment gedaan, MBTI, DISC of een andere persoonlijkheidstest. Het is jammer dat deze vaak in het personeelsdossier verdwijnen, er niks mee gedaan wordt. Het actief met jouw profiel aan de slag gaan heeft heel veel waarde. Deel deze profielen in het team, maak elkaar bewust van de verschillende krachten en valkuilen in het team. Om hiermee actief aan de gang te gaan. elkaar te durven aanspreken, hulpvragen te stellen, kwetsbaar op te stellen, vraagt natuurlijk om die veilige omgeving.

Om als organisatie, team of individu relevant te blijven, in deze snel veranderende wereld, hebben we de zogenaamde “21ste eeuws vaardigheden” nodig.

Ga eens met je team zitten, pak jullie profielen erbij en kijk eens wat jullie aan vaardigheden, “krachten” in het team hebben. Op basis hiervan kunnen jullie ook de rollen in het team verdelen, zet iedereen in zijn kracht. Bij het in kaart brengen zien jullie mogelijk ook “witte vlekken”, vaardigheden die ontbreken. Mogelijk moet het team versterkt worden of maak afspraken hoe jullie dit onderling gaan oplossen.

UOVODORO Crew Canvas

Nog even op een rijtje:

  • Zorg voor invulling van de vijf factoren uit het Google onderzoek
  • Gebruik je profiel uit eerdere “assessments”, ga er actief mee aan de gang
  • Deel de profielen binnen het team en verdeel de rollen, zet iedereen in zijn kracht
  • Los de “witte vlekken” op door onderlinge afspraken of versterking van het team
  • Innovatie is en blijft mensenwerk!

Last but not least; een effectief team bestaat uit niet meer dan 5 personen, minimaal 3. Maak het team zo divers mogelijk; multi-disciplinair en met een goede mix aan persoonlijkheden. Diversiteit in teams verhoogt de kans op succes aanzienlijk.

Meer achtergrond:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.